Cybercrime in Brasschaat

Ook in 2025 blijven de cijfers van cybercriminaliteit de pan uit swingen.

Na een enorme stijging van het nadeel in 2024, kunnen we nu al zeggen dat 2025 alle records gaat breken. Eind april hebben we reeds een nadeel van meer dan 1 miljoen genoteerd.

Daarom blijven we herhalen dat onze informatiesessies rond cybercriminaliteit heel belangrijk zijn om je te wapenen tegen deze vorm van criminaliteit.

Omdat we in de cijfers zien dat ook de leeftijdscategorie 35-64 een aanzienlijk deel van de slachtoffers uitmaken (47% in 2024, en 41,4% in 2025), organiseren we informatiesessies 's avonds en in het weekend.

Hieronder vind je de data. 

Een sessie duurt steeds 2u, begint stipt en is altijd gratis. We organiseren maar liefst 5 sessies per maand, ook 's avonds en in het weekend.

2023

2024

2025


Data cybersessies:

Er zijn nog plaatsen voor op de laatste sessies voor de zomerstop.

Vanaf september zullen nieuwe sessies ingepland worden.

 

DC Antverpia

  •  

DC Vesalius

  • vr 20/06 14u tot 16u

DC MTH

  • wo 18/06 10u tot 12u

Gemeentehuis

(sessies in het weekend)

  • za 14/06 10u tot 12u (geannuleerd)

BIBLIOTHEEK

(sessies op donderdagavond)

Inschrijven? Stuur een mailtje naar bincyberbrasschaat@gmail.com met vermelding van je naam, het aantal personen en de plaats en datum waarop je de sessie wil bijwonen. Ben je verhinderd, geef ons even een seintje, check je e-mail de dag van de sessie om na te gaan of ze niet werd geannuleerd!

Wil je een cybersessie exclusief voor jouw organisatie, samen met de buren, collega's of vereniging? Neem contact op en we bekijken samen de mogelijkheden.

En dan nog dit.

Bent u slachtoffer van oplichting? Kom dan zeker aangifte doen.

Hoewel wij op afspraak werken voor aangiftes op het bureel, wordt een aangifte waarbij dringend een rekeningnummer moet geblokkeerd worden, onmiddellijk genoteerd.

Meer informatie kan je ook hier terugvinden: www.politie.be/5352/vragen/criminaliteit-op-internet-via-mail-sms-of-telefoon

 

Hebt u een inbreuk op de consumentenwetgeving of misleidende of oneerlijke handelspraktijken opgemerkt? Zwijg niet! Meld het ook aan de Economische Inspectie en draag zo bij aan een eerlijker en transparanter handelsklimaat.

https://www.consumerconnect.be/nl



Maak kennis met de FSMA: De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten streeft naar een eerlijke en correcte behandeling van de financiële consument en naar integere financiële markten.


Hoe "Phishingproof" ben jij? Doe de test via safe on web!

klik hier: Safeonweb

Extra:

Ogetwijfeld gebruik je preventieve maatregelen om je computer, smartphone, tablet e.a. te beveiligen tegen cybercriminaliteit en Gebruik complexe wachtwoorden, zoals een wachtwoordzin.

Verander regelmatig je wachtwoord, en gebruik voor elk account een ander wachtwoord.

Schrijf jij je wachtwoorden op? Bewaar ze dan uit het zicht en op een andere plek dan waar je computer staat.

Tip van onze specialist-vrijwilliger: gebruik een wachtwoordkluis zoals Bitwarden. De wachtwoordmanager van Google Chrome is handig in gebruik maar de hoofdaccount is minder goed beveiligd.

Controleer eens in de zoveel tijd of je inloggegevens niet in verkeerde handen gevallen zijn, bijvoorbeeld op haveibeenpwned.com.

Steeds meer wachtwoordkluizen kunnen ook zo'n check uitvoeren.

Kies voor tweestapverificatie zoals itsme of Google Authenticator.

Lees er meer over op de website van Safeonweb: Tweestapsverificatie – safeonweb.

Accounts met gevoelige informatie zoals bank, verzekering, medische gegevens, of webshops waarin betaalinformatie zit opgeslagen, moeten uw prioriteit zijn om zo goed mogelijk beveiligd te worden! Pas hierop dus zeker bovenstaande tips toe. 

Installeer de software updates, zo verhoog je ook de beveiliging.

Opgelet dat je enkel de updates installeert via de officiële kanalen, en dubbel check wanneer er een zogenaamde "dringende" update wordt gevraagd. Ga steeds manueel naar de "update-sectie" op uw computer of gsm en ga zelf na of er een update beschikbaar is.

Installeer een antivirusprogramma, het is nog steeds belangrijk!

Tip van onze vrijwilliger-specialist: Bitdefender en Trend Micro zijn uitstekende betalende varianten. De beste gratis variant zit reeds ingebouwd in Windows.

Kijk uit voor verdachte berichten, te mooi om waar te zijn? Te mooi om waar te zijn!!

Bijlagen NOOIT openen wanneer je de afzender niet kent, en zelfs dan is het opletten. Phisingmails bevatten steeds minder taalfouten en misschien wordt je zelfs persoonlijk aangesproken. Het is dus zaak steeds waakzaam te blijven en je persoonlijke gegevens niet te delen.

APPS enkel via officiële bronnen zoals APP STORE of GOOGLE PLAY STORE

Klopt het website-adres ? Controle, en dubbele controle !

Doe de WebshopCheck, klik op de link hieronder en je surft naar de website van het Europees centrum voor de consument België.

https://www.eccbelgium.be/

Of gebruik Scamadviser: www.scamadviser.com

HELPDESKFraude - Oplichters doen zich voor als helpdeskmedewerkers van MS, Apple of andere computerfirma’s en bellen je op. Er zou een probleem zijn met je computer en ze zullen het gratis oplossen...

Verbreek het contact met ongevraagde hulp of bel zelf via het officiële telefoonnummer van het bedrijf.

Ook helpdeskfraude van banken is populair. Ga nooit in op een voorstel om geld over te boeken op een andere rekening omdat uw rekening onregelmatigheden vertoont ! Geef NOOIT codes door !

    Stel je privacy-instelling zo hoog mogelijk in op sociale media. Alles wat je plaatst kan ge(mis)bruikt worden.

    Wil je niet alles met de hele wereld delen? Check je privacy-instellingen en pas ze aan.

    Denk na voor je iets post! deel geen persoonlijke informatie zoals je adres, je gsm-nummer of je school.

    Gebruik een nickname, zo is informatie over jou minder makkelijk vindbaar voor anderen.

    Maak een extra privé profiel. Dat kan handig zijn om je meest persoonlijke berichten enkel met je beste vrienden te delen.

    Verwijder tags! Zo zorg je ervoor dat vrienden van vrienden jouw foto's niet kunnen zien.

    Verwijder oude accounts en apps. Zo ben je zeker dat die geen data meer over jou verzamelen.

     

    Openbare WiFi-netwerken? Let op: nu geen betalingen uitvoeren of gevoelige info delen!

    Maak alleen verbinding met vertrouwde wifinetwerken, liefst geen publieke wifinetwerken.

    - Krijg je de juiste inlogschermen te zien?

    Bij veel wifi-netwerken krijg je vooraf een inlogscherm te zien. Denk bijvoorbeeld aan ‘Wifi in de trein’ van NS. Voordat je dat netwerk gebruikt, moet je eerst je akkoord geven. Ook wifi in hotels of winkelcentra heeft vaak zo’n inlogpagina. Krijg je de pagina niet te zien terwijl je hem wel verwacht, dan heb je mogelijk te maken met iemand die zich voordoet als zo’n gratis netwerk. Zorg dan dat je dit netwerk vermijdt.

    - Gebruik alleen mobiel internet, download vooraf de data die je wil gebruiken (spotify, google maps...)

    Heb je moeite met het onderscheiden van veilige en onveilige netwerken? Dan kun je gratis netwerken het beste helemaal vermijden. Bij de meeste abonnementen krijg je vaak een grote mobiele databundel, waarmee je aardig uit de voeten kunt. Bovendien is mobiel internet via 4G of 5G op de meeste plekken sneller dan wifi.

    - Gebruik eventueel een VPN

    Om gevoelige informatie af te schermen van kwaadwillige personen, kun je ook een VPN gebruiken. VPN staat voor Virtual Private Network en versleutelt en anonimiseert je verkeer. Zo worden pottenkijkers buiten de deur gehouden. Hoewel een VPN instellen iets meer moeite kost, zorgt het wel voor behoorlijk wat extra zekerheid. (Zowel IoS, Android als MS geven duidelijk richtlijnen voor het installeren van een VPN versleuteling)


    Check ook: 

    www.cybersimpel.be

    www.cyberpreventie.be 

    www.veiligonline.be

    www.meldpunt.belgie.be

    www.cardstop.be

    https://www.ligo.be/

    https://www.consumerconnect.be/nl

    https://safeonweb.be/nl

     

    Of kijk eens op de website van uw bank voor interessante informatie.

     

    Heeft u behoefte aan 1 op 1 ondersteuning? Neem dan een kijkje op:

    www.brasschaat.be/iedereendigitaal

    Eerste hulp bij digitale vragen, een initiatief van uw gemeente in samenwerking met https://selab.be/:

    Zie je door het digitale bos de bomen niet meer? Een gemotiveerd team vrijwilligers helpt je graag op weg.
    Je bent welkom met al je digitale vragen.

    We denken hierbij onder andere aan:

    • sociale media en Hoplr installeren
    • een nieuwe GSM opstarten, foto’s rangschikken, printen
    • apps downloaden
    • Itsme en de eBox
    • Smartschool en bingel
    • Mijn burgerprofiel

     

    Praktisch

    Waar?

    In de bibliotheek, Bredabaan 407.

    Wanneer?

    Na afspraak, dinsdag van 14u-16u én elke tweede donderdag van de maand van 18u-20u.

    Maak je afspraak via de website of telefonisch op het nummer: 03 650 2930.